Hořický Altran: Žijeme budoucností

4. října 2019

Když v roce 1993 začínali, měli jen malou pronajatou kancelář v prvním patře místního kulturáku. Dnes zaměstnávají na 240 odborníků a pyšní se titulem jedné z nejrespektovanějších vývojářských společností na světě. Výkonný ředitel společnosti Altran CZ Petr Havlík prozradil, jaké byly začátky „hořického snu“ specialistů na vývoj automobilů a co se chystá v budoucnu. Neboť budoucnost, to je, oč v Altranu běží především!

Hořický Altran: Žijeme budoucností
Široké úsměvy a hořické trubičky na stole. Vítejte v Altranu! Ačkoli spíš než jako Altran vás místní znají pod značkou Swell. Společnost, kterou před 26 lety založila v Lázních Bělohradě trojice nadšených konstruktérů. Vzpomínáte ještě na ty úplné začátky firmy?

Já už je znám jen z vyprávění, když jsem do Swellu nastupoval, byl na trhu už 14 let. Na úplném začátku stáli tři muži: Lubomír Drašar, Pavel Krois a Petr Novotný. První dva zmínění pánové mi vyprávěli, že v roce 1991 náhodou objevili inzerát jedné německé firmy, která hledala odborníky, kteří by pro Škodovku realizovali počítačové konstrukce. Pro ně to byla skvělá příležitost, která se ještě násobila onou euforií doby 90. let. U té firmy v Německu se skutečně vyškolili, nakonec však k otevření pobočky v Česku nedošlo, a tak se pánové odvážně rozhodli, že si ji otevřou sami. Tak vznikl Swell se sídlem v Lázních Bělohradě a posléze i s kanceláří v Hořicích - v prostorách Kulturního domu Koruna, který v současnosti sponzorujeme. Mezi Hořičáky se dodneška vypráví, jak se tam vždycky dlouho do noci svítilo. U svého prvního vzácného počítače s konstrukční licencí se střídali na směny. Sehnat takový počítač nebylo tehdy vůbec jednoduché ani levné. Vzali našetřené peníze, popůjčovali si po známých, a když s těmi miliony přišli v Praze za dodavatelskou firmou, museli se modlit, aby jim koupě toho počítače byla vůbec schválena! Pocházel totiž z USA a museli jste získat speciální dokument, ve kterém jste potvrdili, že na něm nebudete vyvíjet embargované produkty do zapovězených zemí. To povolení jim tehdy kuriózně podepsal sám americký prezident G. Bush starší, protože ředitel jeho kanceláře měl dovolenou. Dodnes ten dokument mají.

Se znalostí aktuální situace to zní skoro jako takový „český, potažmo hořický sen“. Víc jak čtvrtstoletí je ale dlouhá doba, firma jistě zažila mnoho zlomových okamžiků. Které to byly?

Neoznačil bych to asi za zlom, ale jeden z důležitých okamžiků byl rok 2000, kdy se jeden ze zakladatelů Petr Novotný se skupinkou zaměstnanců oddělil a založili v Hradci Králové firmu Airon Technic, která se později stala součástí španělské skupiny IDIADA. Dá se tedy říct, že Swell stál u zrodu obou těchto firem. Ještě předtím, a to byl určitě zlom, byl rok 1999, kdy pánové koupili v Hořicích výrobní halu a začali se věnovat prototypové výrobě částí karoserie aut, tedy hlavně obrábění a lisování. Právě stavba prototypů je i v rámci naší současné Altran skupiny unikátní. Máme po světě řadu dalších firem, které se věnují inženýrskému vývoji, ale zhmotnit jej do fyzických dílů umíme jen u nás. Dalším klíčovým okamžikem v historii firmy byl jednoznačně vznik vývojové a testovací zkušebny v roce 2005. Ta vznikla v garáži naší tehdejší budovy na náměstí, s prvním strojem pro měření základních vlastností materiálů, takzvanou „trhačkou“, které jsme potřebovali znát pro naše výpočty. Dnes je to špičková laboratoř s desítkami technologií, která ve své specializaci na testování automobilových součástí a díky našim lidem nemá přinejmenším ve střední Evropě srovnání. Zmíním i rok 2008 a stavbu Centra vývojových služeb, což byl do té doby náš nejambicióznější projekt. Tehdy jsme ještě netušili, že to je teprve začátek, první etapa výstavby. Dnes už stavíme pátou. Protože nám už před pár lety přišlo, že těch zlomů máme za sebou požehnaně, nechali jsme si v nedalekém lomu vylomit velký pískovcový blok a nechali do něj s místním kameníkem vytesat právě otevření vývojového centra jako memento. Postupně jsme pak do něj dotesávali další letopočty. No, a když jsme potom spojili síly s Altranem a Swell přestal být Swell, nechali jsme vylomit další monolit a do něj tesáme dál. Je to hezká patriotická tradice, která do města kamenné krásy patří.

Zaujala mě vývojová a testovací zkušebna, co si pod tím představit?

Víte co, rovnou vás naučím dívat se na auto jinak! Na jeho jednotlivé díly, za kterými je spousty vývoje a dobrodružství, než se s nimi jako řidička a uživatelka auta setkáte. Třeba takové zpětné zrcátko. Dnes už vám nepřijde divné, že se za jízdy netřese, že si ho zevnitř můžete páčkou nastavit stejně dobře v horku i mrazech. Ale aby to tak skutečně bylo, musí nejprve projít řadou testů. Musíte se někdy přijít k nám do zkušebny podívat. Když jedete, auto se třese, ať už vlivem motoru nebo vozovky, to je holý fakt. Tyto vibrace se přenášejí na všechny díly v autě, i na to zrcátko. My tuto situaci testujeme na tzv. shakerech – pro vaši představu jde o takový obrovský obrácený reproduktor, na který zrcátko upevníme a postupně testujeme všechny možné frekvence, které může při provozu zažít. S pomocí laseru pak zjišťujeme, zda a kdy se chvěje. To jsou důležité vstupy do jeho konstrukce – někde se musí ubrat hmotnost, jinde vyztužit, aby byl výsledek stoprocentní. Vaše zrcátko to musí zvládnout jak na Sibiři, tak na Sahaře, a to v zcela nezměněném stavu. Testují se kličky nebo zámky dveří, ovládací síly nastavení loketní opěry nebo sklopení sluneční clony, včetně odsunutí krytky toho malého šikovného zrcátka, které ženy dobře znají. To vše běžně v autě berete do ruky, aniž vás cokoliv zaskočí nebo překvapí. Vše jde přirozeně hladce, ať už je auto vymrzlé nebo stojí celý den na slunci. A to je výsledek mnoha testů a vylepšování u každého modelu vozu.

A co takové změny teplot? Ty také testujete?

Počasí je samostatnou kapitolou. Všechny díly v autě musí vydržet mráz, horko, déšť, sníh, prach z cest nebo vodní trysky a kartáče v myčce. Pro tyto testy používáme klimatické komory, které dokážou simulovat hluboké mrazy i úmorná vedra nebo sluneční záření. Máme tu i laboratorní myčku a další zařízení, kterým s humorem říkáme vodní atrakce. Testuje se také stálost barev nebo otěruvzdornost materiálů v interiéru. Ty se nesmějí odřít používáním stejně jako třeba kvalitní pohovka. Neexistuje, aby časem vybledly či zkřehly. Musejí snést polití agresívní limonádou, kontakt s krémem na opalování nebo dítko, kterému se v autě udělá špatně. Na to vše existují standardizované testovací chemikálie. Jednotlivé díly procházejí emisními a dokonce i čichovými testy, zda se z plastů v interiéru neuvolňují pro posádku potenciálně nepříjemné a nežádoucí výpary. Zkrátka mnoho pečlivé laboratorní práce. I proto u nás v materiálové zkušebně pracuje mnoho žen. Umíme tu také v rámci testování úspěšně urychlit proces opotřebení jednotlivých dílů v autě. Co se může ulomit používáním za 10 let, tu odhalíme už za pár dní. Je to nesmírně zajímavý obor, ve kterém se snoubí část virtuálního vývoje a oblast oněch klukovských snů – je to takové lego pro velké kluky i holky.

Vašim prvním klientem byla Škoda Auto. Jak na spolupráci s tímto prestižním gigantem zakladatelé vzpomínali?

Většinou nadšeně, vždy s velkým zaujetím. Prvních 10 až 15 let byla dokonce našim jediným klientem. Byli chytří a naučili se velmi rychle dělat to, co Škodovka zrovna potřebovala. Tím, že neusnuli na vavřínech a rostli dál, mohli jí nabízet víc a víc, až do roku 2009, kdy dorazila krize. Já jsem nastupoval do firmy v roce 2007 jako jeden z obchodníků a tehdy jsme se začínali naplno rozkoukávat po jiných klientech. Když si vzpomenu na osudný rok 2009, tak právě se Škodovkou se nám vlivem krize propadly obchody o polovinu. Byla to pro firmu těžká zkouška. Museli jsme přistoupit ke všem dostupným opatřením vedoucích k přežití, řada zaměstnanců byla doma za sníženou mzdu. Naprosto skvělým zjištěním pro nás však bylo, že až na výjimky se všichni vrátili! To byl jeden z okamžiků, kdy se mi potvrdilo, že jsme firmou s velmi pevným jádrem těch nejlepších lidí. Možná to zní jako klišé, ale Altran je skutečně firmou, která stojí na lidech. Na skvělých lidech!

Ať se pořád jen neohlížíme, co čeká Altran v budoucnu?

Čeká nás spousta krásných aut, na která se můžete těšit. Tím, že pracujeme na vozech, která budou jezdit až za tři roky, žijeme trochu napřed. Čeká nás rozvoj v Mladé Boleslavi, v létě jsme tam otevřeli nové vývojové centrum hned vedle Škodovky. Předpokládám, že budeme růst především personálně, těšíme se na nové kolegy! V Hořicích jsme oproti tomu začali stavět další novou halu, která bude úplně dokončena v květnu příštího roku a její součástí bude další rozvoj zkušebny a speciálních přípravků. V oblasti stavby prototypů směřujeme k větším celkům, jako jsou třeba celé kapoty nebo celé dveře. Je také možné, že z toho silného proudu, kterého jsme díky spojení s Altranem součástí, se staneme dílem něčeho ještě většího. V létě totiž Altran vstoupil do jednání s Capgemini, globálně největší společností v oblasti IT. Je tedy možné, že se staneme součástí čtvrtmilionového inženýrského celku, jenž bude přetvářet svět v digitální technologie. Osobně si však pořád myslím, že bude potřeba onen fyzický produkt, protože člověk je živá bytost a speciálně při přepravě potřebujeme kolem té živé bytosti schránku. Musí být bezpečná, krásná, užitečná a jak bude vypadat, tak na to se můžete jen těšit! Určitě i my v Altranu na tom budeme mít svůj podíl. Jsme součástí vývoje a svým dílem měníme budoucnost.