eDO Premium patří do rodiny finančního poradenství značky eDO Finance. V čem se divize Finance a Premium liší?
V eDO Finance si zakládáme na tom, abychom každému klientovi, který se na nás s důvěrou obrátí, poskytli ten nejlepší servis a službu v nejčistší kvalitě. Běžný klient s běžnými potřebami a průměrnými příjmy od nás obojí dostane prostřednictvím služeb eDO Finance. eDO Premium je divize zaměřující se na bonitní klientelu, která má mnohdy úplně jiné potřeby, náročný time management - je to v mnoha ohledech jiná služba. Není lepší, ani horší, je jiná. Klient, kterému spravujeme majetek v řádu jednotek a desítek milionů korun, má zkrátka jiné potřeby než ten, který je třeba mladší a teprve ve fázi budování majetku.
V tak specifické věci, jako jsou finance, jistě musíte ke každému přistupovat individuálně, přesto, pokud se rozhodnu zhodnotit své peníze, do čeho je radíte vložit?
Jak jste řekla, poradenství v oblasti investic je vždy naprosto individuální. Hodně záleží na tom, na jak dlouho investujeme, jaký je cíl, kolik je klientovi let a jaký má přístup k riziku. Obecně můžeme říct, že klienti, kteří již disponují větším majetkem, jsou velmi konzervativní, o nahromaděný majetek nechtějí přijít a mnohdy jsem až překvapený, jak malé zhodnocení by jim stačilo. Proto většinou vybíráme takové investiční nástroje, které klientovi uchovají hodnotu, pokryjí inflaci a vydělají pár procent ročně nad ní při minimalizaci rizika.
Jaké jsou aktuální trendy v této věci, kde Češi nejvíce investují?
Už od sametové revoluce Češi věří hlavně cihle neboli nemovitostem. Je to něco hmatatelného, reálného, ne jen „cár papíru“. Naší rolí je klientům poradit se správným výběrem nemovitosti, ale také varovat před tím, že vlastnictví investiční nemovitosti přináší starosti. To už dnes lze řešit přes investici do nemovitostních fondů, které vybírají nemovitosti se zajímavým výnosovým potenciálem, starají se o celý provoz a správu nemovitosti, a klientovi tak šetří čas a vrásky na čele. Zároveň klientům vysvětlujeme, že ne vždycky je rozumné mít všechny prostředky uložené jen v nemovitostech a je dobré své investice diverzifikovat, tedy rozložit i do jiných aktiv, jako například do akcií a dluhopisů.
Dříve jste osm let působil v bankovním sektoru. Co vás přivedlo k rozhodnutí jej opustit a spojit síly se značkou eDO?
Po osmi letech jsem na sobě začal pociťovat omezení korporátu. Narážíte na finanční limity, neustálý tlak na plnění plánů a mnohdy tím může trpět samotná služba klientovi – a to jsem nechtěl. Cítil jsem, že se potřebuji víc realizovat, posouvat dál a v bance už nebylo kam ani z hlediska kariéry, ani kvality služby. Samozřejmě jsem to zvažoval dlouhé měsíce, s manželkou a dvěma dětmi o tom člověk přemýšlí úplně jinak. Zvažoval jsem různé alternativy, pochopitelně dostával různé nabídky, a to jak z konkurenčních bank, tak z oboru finančního poradenství. eDO mě oslovilo svojí vizí, bohatým spektrem investičních nástrojů a možnostmi, které pro klienty mohu v rámci poradenství uvést v život. Jednobarevné bankovní řešení v dnešní době už nestačí.
Po vašich zkušenostech v oboru mi nedá se nezeptat. Jací jsou Češi obecně ve vztahu k financím – jsme spořivý, nebo spíše marnotratný národ?
Jako ve všem je to člověk od člověka, ačkoli si myslím, že my Češi utrácíme rádi. (smích) Obecně však v Česku vidím velký posun ve finanční gramotnosti. Lidé se více zajímají, vzdělávají, čtou a srovnávají podmínky jednotlivých finančních institucí, hlavně co se týká například úvěrových produktů. Je hezké, že si Češi už nechají více poradit a nedají vždy jen na tvrdé parametry, ale třeba i na zkušenosti s fungováním a procesem, které se mnohdy hodně liší. Rada zkušeného šetří nejen peníze, ale mnohdy především čas – a ten jediný je opravdu k nezaplacení. Myslím, že jdeme správným směrem a doháníme ty desítky let, kdy kvalitní finanční trh v podstatě neexistoval.