16. 10. 2023
/
6 min. čtení
/
Quartier 29
16. 10. 2023
Lesk a třpyt rodinné tradice
Příběh šperků Oronico se začal psát v malém obchodě v Hradci Králové. Dnes je úspěšnou značkou v klenotnickém průmyslu. Nahlédněte do zákulisí rodinného podnikání. Nikola a Mark Prekpaljaj, synové zakladatele Pjetera Prekpaljaje, popisují přístup k řemeslu, své hodnoty a odhalují plány do budoucna. Vítejte ve světě blyštivých drahokamů.
Kde se vzala myšlenka založit klenotnictví Oronico a co stálo za názvem firmy?
MP: Za vznikem firmy stojí náš otec. To právě on se vyučil zlatníkem a jeho snem bylo, abychom pokračovali v rodinné tradici. Spolu s bratrem jsme vystudovali zlatnickou školu v Praze, abychom se co nejvíce zdokonalili v oboru. Už v té době otec otevřel první obchod v Hradci Králové a my jsme se spolu s naší sestrou začali firmě věnovat naplno. Dlouho jsme také přemýšleli nad názvem a logem. Věděli jsme, že název má mít spojitost se zlatem a být dobře zapamatovatelný a také znít mezinárodně. A tak vzniklo Oronico.
Historie značky sahá do roku 1997, kdy se v Hradci Králové poprvé otevřely dveře vaší první prodejny, vzpomenete si na tyto začátky?
NP: V té době jsme byli ještě děti a chodili do školy, pamatuji si, jak jsme už v té době trávili s rodiči v obchodě spoustu času. Díky tomu jsme si vybudovali k práci tak pevný přístup. A to nám v podstatě zůstalo dodnes. Dali jsme do toho tehdy opravdu všechno a to se nám vyplatilo.
Co se od té doby změnilo? Jaké jsou hlavní milníky v historii Oronico?
NP: Asi po třech letech od otevření hradecké pobočky, jsme otevřeli pobočku v Karlových Varech. To bylo velmi zlomové, protože se jednalo o úplně jiný trh. Šlo o lázeňské město, kde se neustále měnili turisté z celého světa a ti měli samozřejmě úplně jiné požadavky a vkus. Museli jsme tomu přizpůsobit i náš sortiment. Díky tomu jsme tak například navázali spolupráci s Granátovým družstvem Turnov, s nimiž spolupracujeme dodnes. Mezi stěžejní okamžiky patří také otevření dalšího obchodu v královéhradeckém OC Atrium, který je nyní naší hlavní pobočkou.
Jaký význam má pro vás to, že jste rodinná firma? Ovlivňuje to nějak vaše podnikání a vztah s klienty?
MP: Ovlivňuje nás to úplně ve všem. Máme kolem sebe lidi, na které se můžeme vždy spolehnout. Vytváříme společně nějakou hodnotu, která je pro nás velmi důležitá a kterou se pak snažíme předat i zákazníkovi a ten to cítí a umí to ocenit.
Můžete přiblížit proces výběru šperků, které nabízíte?
NP: Všechny šperky vybíráme velmi pečlivě, s některými dodavateli už spolupracujeme několik let a jejich kolekce v podstatě držíme stále v nabídce, vždy je doplňujeme a doobjednáváme novinky. Některé designové šperky vybíráme osobně na výstavách a najdete je u nás jen v omezeném množství.
V čem se liší nestárnoucí klasické šperky právě od těch osobitějších a originálních, které máte v nabídce?
NP: Liší se právě už v samotném procesu výběru, kdy na rozdíl od těch klasických šperků ty originální se vybírají přímo na výstavách tomu zaměřených, a to například v Itálii, Německu či Švýcarsku, kam jezdíme osobně. Takové šperky jsou jedinečné a autentické, protože se jedná zpravidla o ruční práci. Na našich prodejnách jsou také většinou pouze v jednom exempláři.
Jaký je váš oblíbený kus šperku a proč?
MP: Vybrat konkrétní šperk by bylo opravdu hodně těžké. Ale pro mě má asi největší hodnotu to, když k nám přijde zákazník s přáním výroby nějakého osobitého šperku a my pak zrealizujeme celý proces od výběru kamenů přes návrh a výrobu. Předáváme pak šperk s námi přidanou hodnotou a osobním vztahem k němu. Takové šperky mi pak vždy zůstanou v paměti.
Můžete říci více o službách, které nabízíte?
NP: Samozřejmě se snažíme lidem vždy poskytnout veškeré poradenství, vysvětlíme i technickou stránku a poradíme s užíváním konkrétního šperku. Existují například materiály a kameny, které jsou citlivější na zacházení a třeba i na údržbu. Jelikož máme v obchodě vlastní dílnu, tak se na nás zákazník může obrátit i s čištěním šperků a jejich renovací a také zakázkovou výrobou.
Jak vidíte budoucnost Oronico? Máte v plánu expanzi nebo představení nových kolekcí šperků?
MP: Určitě bychom do budoucna chtěli otevřít další pobočky, to je naše priorita. Nejdůležitější pro nás je a vždy bylo nepolevit a udržet si kvalitu, osobitost a své hodnoty. Už jenom tím, že v obchodech fyzicky jsme a snažíme se na vše dohlížet. Je to trošku těžší skloubit, ale zatím se nám to daří dobře.
Vzhledem k vašim zkušenostem, jak se podle vás český trh s luxusními šperky vyvíjel v posledních dvaceti letech? Jaké trendy momentálně dominují?
MP: Přijde mi, že šperky jsou v dnešní době dostupnější, než tomu bylo třeba před několika lety. Dnes mají lidé také větší přehled a znalosti, dobře se orientují a nebojí se investovat do hodnotnějších kusů. Mají také větší zájem o drahé kameny. Co se týče trendů, tak u nás zákazníci v poslední době nejvíce vyhledávají právě briliantové šperky přizpůsobené více dennímu nošení. Už je nechtějí schovávat doma ve šperkovnici, chtějí je nosit a to nás velmi těší.
Autor: Helena Pondělíčková
Foto: Ondřej Šlambora