22. 03. 2023

/

6 min. čtení

/

Quartier 27

22. 03. 2023

Šance, která se vyplácí

Propojovat, propagovat, vzdělávat a informovat. Poslání Krajské hospodářské komory Královéhradeckého kraje (KHK KHK) jsou jasná a není divu, že je o jejích aktivitách hodně slyšet – a to nejen mezi podnikateli. Co aktuálně chystá pro své členy, na jaké novinky se mohou těšit a co může podnikatelům pomoci překlenout výzvy v letošním náročném roce, nám prozradil Radek Jakubský, viceprezident Hospodářské komory České republiky (HKČR) a předseda představenstva KHK KHK.
Rok 2023 odstartoval, a protože je jaro pomyslným symbolem nových začátků a výzev, prozraďte: Co si pro letošek KHK KHK nejen pro své členy přichystala?

I v letošním roce chystáme celou řadu zajímavých akcí, prostřednictvím kterých chceme našim členům poskytnout prostor pro společné setkávání, předávání zkušeností, ale i vzdělávání, zábavu, sport a přátelskou diskuzi. Velmi nás těší obrovský zájem o tyto akce, o kterých pravidelně informujeme v newsletteru a na stránkách KHK KHK. Vysoký zájem přičítáme dvěma faktorům – pandemie odeznívá, lidé se chtějí setkávat a neskromně si také myslíme, že je to díky atraktivitě námi pořádaných akcí. Osobně jsem si velmi užil setkání na polygonu a těším se na červnový golfový turnaj.

Vaše práce se soustředí na čtyři pilíře, kterými podporujete podnikatele v kraji: pořádáním pestrých akcí, vzájemným propojováním, realizací průzkumů a poskytováním informačního servisu. Na kterou oblast se chcete v letošním roce speciálně zaměřit a chystáte i nějaké novinky?

V loňském roce jsme se po dlouhé covidové době rozhodli opustit online svět a znovu umožnit podnikatelům setkávat se osobně. Letos v tom rozhodně budeme pokračovat. Čeká nás celá řada nových akcí, o kterých samozřejmě dáme včas vědět. Navíc se chceme zaměřit i na online komunikaci s firmami a podnikateli, především na našich sociálních sítích a na náš informační servis. Ne nadarmo slýchám, že v rámci celé České republiky naše krajská komora „jede“, a to především díky podcastům, videorozhovorům, ale i pravidelnému informačnímu servisu.

KHK KHK má v současnosti přes 350 členů. Co je podle vás nejsilnějším argumentem, proč se do komory přidat?

Jak již bylo řečeno, poskytujeme kvalitní informační servis, hájíme podnikatelské zájmy a propojujeme firmy a živnostníky z kraje. Vytváříme příležitosti pro rozvoj jejich podnikání. Náš komorový tým ochotně řeší individuální požadavky našich členů – od hledání obchodních partnerů přes kontakt se státní správou po podporu při vstupu na zahraniční trhy. Jak stojí na našich stránkách: Být členem je příležitost, která se vyplatí.

Na kterou činnost komory jste jako předseda představenstva nejvíce hrdý?

Především jsem hrdý na náš tým, se kterým se nám za posledních roky podařilo posunout naši krajskou komoru dopředu a vytvořit z ní stabilní a silný subjekt zastupující zásadní podnikatelskou veřejnost v Královéhradeckém kraji. Díky našim službám jsme již přivítali i mnoho členů mimo náš region. Osobně považuji za velký úspěch to, že jak rád říkám, už mě nepotřebují. (smích) Za téměř šest let, které jsem předsedou, se nám povedlo nastavit týmovou práci tak, že se stačí domluvit na několika základních parametrech a vše ostatní funguje. Vše je týmová práce, a protože vím, že nejsem nenahraditelný, těší mě, že je naše komora nastavena tak, aby všichni pomáhali, ale nikdo ji nevlastnil pro sebe.

Válka na Ukrajině a energetická krize velmi nepříznivě ovlivňují celou naši společnost. Letošní rok tak bude především pro podnikatele velmi těžký. Co by jim podle vás, jako viceprezidenta Hospodářské komory České republiky, pomohlo překonat toto těžké období?

To je docela složitá otázka. Jsme proexportní zemí. Čeští podnikatelé tedy potřebují podporu právě při exportu. Ten je pro nás nesmírně důležitý, a proto bych řekl, že ekonomická diplomacie je jedním ze základních stavebních kamenů, jak pomáhat českým firmám. Loňský restart zahraničních misí považuji za jeden z největších úspěchů HKČR. Velmi důležité je však pro podnikatele i „zkrocení“ cen energií a včasné informace o vládních strategiích. Naši podnikatelé zkrátka potřebují vytvořit vhodné podmínky pro konkurenceschopnost. A tím nemyslím jenom tu evropskou, ale i světovou. České firmy jsou velmi šikovné, mají skvělé výrobky, které se vyváží hodně daleko za hranice Evropské unie. Zahraniční trhy však mají specifické požadavky, a proto tuzemské firmy potřebují, aby měly možnost vyvíjet a investovat. Pokud všechny peníze utratí za úroky a energie, jako tomu je nyní, tak to České republice do budoucna vůbec neprospěje. Když k tomu přičteme aktuální silnou korunu, vznikne mix, který může být pro české firmy vražedný. Osobně zastávám názor, že inflaci krotíme nevhodně, neboť levnější dovoz nevykompenzuje zvýšené náklady, které musíme promítat do svých cen, které prostě nemohou být tak konkurenceschopné jako dřív. I když potřebujeme krotit spotřebu a jejím prostřednictvím inflaci, tak ale musíme investovat – jak do energetických úspor, produktivnějších technologií, vývoje, stále složitějších certifikací… Dokonce si myslím, že nás někdo nutí investovat i do elektromobility. Na druhé straně zvyšujeme náklady, které se prostě přesně do těchto položek výrazně promítají. Dobré řešení se těžko hledá, ale byl bych nerad, abychom se vydali cestou vylučování těch špatných jejich zkoušením. Popsal bych to tedy tak, že potřebujeme rozumné podmínky pro konkurenceschopnost, klid na práci a stabilitu právního prostředí.

Autor: Michaela Mikysková
Foto: archiv

Další články

sponzorováno