07. 06. 2024

/

5 min. čtení

/

Quartier

07. 06. 2024

Za taktovkou Smetanova Litomyšl

Jak se z vášnivého posluchače stal ředitel jednoho z nejikoničtějších hudebních svátků v Česku? Ředitel festivalu Smetanova Litomyšl Michal Medek vypráví o své lásce k hudbě, významném jubileu Bedřicha Smetany a plánech, které mají přinést světovou slávu do Litomyšle. Příběh plný hudby, vize a snů o budoucnosti festivalu, který je srdcem klasické hudby v naší zemi.
V září minulého roku jste se ujal pozice ředitele festivalu Smetanova Litomyšl. Mohl byste sdílet příběh vaší cesty, která vás dovedla na tento pomyslný trůn?

Na Smetanovu Litomyšl mě dovedla láska k hudbě, magie litomyšlského festivalu i Litomyšle samotné a v neposlední řadě touha pomoci v dalším rozvoji festivalu, který mi dal za více než dvě dekády pravidelných návštěv tolik nezapomenutelných hudebních zážitků. Už v dospívání jsem se začal zaposlouchávat do klasické hudby, hloubka prožitku mi pomáhala pochopit a zvládnout mnoho životních situací. Začal jsem zpívat v chlapeckém sboru Boni Pueri, později v profesionálním souboru Schola Gregoriana Pragensis, ve kterém zpívám dodnes. Vedle toho mě můj blízký kamarád Ondřej Tikovský ukázal svět opery a začali jsme pravidelně jezdit právě na Smetanovu Litomyšl. Díky intenzitě hudebních zážitků jsem festival prožíval jako každoroční kulturní vrchol. Zásadní roli samozřejmě sehrála i moje pozice v České filharmonii, kde jsem v managementu za komunikaci, marketing a obchod. Z České filharmonie vede ke Smetanově Litomyšli velmi logická a přímá cesta.

Jaký bude letošní ročník Smetanovy Litomyšle, který také připomene významné výročí – 200 let od narození Bedřicha Smetany?

Letošní ročník bude v mnoha ohledech mimořádný, jak také jinak, když si připomínáme tak významné výročí. Zahájíme Smetanovským gala s Českou filharmonií vedenou báječným Jakubem Hrůšou, bude se jednat o mezinárodní televizní přenos, který se bude živě vysílat do více než 80 zemí světa. Návštěvníkům festivalu nabídneme unikátní příležitost slyšet a prožít v periodě jednoho festivalového měsíce všechny Smetanovy opery. Taková příležitost se už  v našich životech pravděpodobně nebude opakovat a bylo by škoda ji nevyužít. Vedle Smetany přinese festival mnoho dalších mimořádných hudebních příležitostí. Koncertů a představení přineseme na pět desítek, což je rekordní počet v historii Smetanovy Litomyšle.

Můžete prozradit, jakým způsobem probíhá výběr umělců a repertoáru pro festival?

Zásadní slovo ve festivalové dramaturgii má umělecký ředitel. On přináší základní dramaturgický rámec a do něj vkládá jednotlivé programové stavební kameny, aby nahlédl zvolené festivalové téma co nejpestřejším hudebním pohledem. Smetanova Litomyšl má to štěstí, že už více než čtyři desetiletí připravuje její program Vojtěch Stříteský, který festival programově vystavěl a postupně rozvinul do současné podoby národního festivalu a asi největšího mimopražského klasickohudebního festivalu v naší zemi. Výběr samotných umělců vyžaduje velký rozhled, dost prostoru k poslechu nahrávek, ale i cestování po světě za zajímavými hudebními příležitostmi. Abychom získali některé světové hvězdy, musíme mít i dobré kontakty a kredit zavedeného festivalového podniku, na který má smysl přijet.

Jaké jsou vaše hlavní cíle a vize pro další vývoj festivalu Smetanova Litomyšl v příštích letech?

Rád bych evolučně rozvíjel dobře zavedený národní festival a postupně ho zapsal na mapu významných evropských festivalů. To samozřejmě neznamená, že by se Smetanka měla vzdálit Litomyšlanům nebo posluchačům z regionu. Přál bych si, abychom v Litomyšli nabízeli světovou kvalitu ve velkých hudebních formátech, tedy zejména v opeře a symfonické hudbě. Mou vizí, která v něčem překračuje samotný festival, je Litomyšl a její zámecké návrší jako evropské kulturní a ideálně i vzdělávací centrum.

Když nejste ponořen do světa klasické hudby, jaké jiné kulturní zájmy nebo koníčky vás naplňují?

Mám krásnou rodinu a pět úžasných dětí, moc bych si přál, abych na ně měl v budoucnu víc času. Vedle hudby se dlouhodobě věnuji renovaci veteránů, automobilů i motocyklů české výroby, nešikovnost vlastních rukou zde vykrývám managementem. V posledních letech se věnuji rekonstrukci rodinné historické roubenky v Podkrkonoší, která dává rodině báječnou možnost relaxace. Vedle hudby a managementu obecně mě profesně hodně zajímá také psychologie a psychoterapie.

Helena Pondělíčková
foto: archiv

Další články

sponzorováno