12. 12. 2023

/

5 min. čtení

/

Quartier

12. 12. 2023

Imunita na prvním místě

Se zimou přichází i období nachlazení a chřipek. Ať už jste fanouškem zimních radovánek nebo si jen rádi užíváte teplých dek a čtení knihy u krbu, všichni chceme zůstat zdraví a plní energie. Jak toho dosáhnout? Klíčem je silný imunitní systém.

ENERGY BOOSTY

Energetické nápoje nabité vitamíny, minerály a antioxidanty jsou vstupenkou do zimní sezóny plné energie. Místo klasického čaje nebo kávy zkuste mix ovocných a zeleninových šťáv, který vaše tělo nabije vitamíny a bude působit jako štít proti virům a bakteriím. Ingredience jako zázvor, kurkuma nebo černý pepř jsou přírodními bojovníky proti zánětům a zlepšují cirkulaci krve. Zázvorový shot ráno na začátek dne nebo zelené smoothie plné vitamínů a minerálů mohou být skvělým způsobem, jak získat energii, kterou potřebujete, aniž byste přitom zatížili svůj organismus zbytečnými chemikáliemi a cukrem.

ZDRAVÁ STRAVA

Zimní období může svádět k tučnějším jídlům, která poskytnou okamžité teplo. Ale nezapomínejte na zdravou stravu! Vyhněte se přílišné konzumaci rychlého občerstvení, sladkostí a alkoholu. Místo toho zařaďte do svého jídelníčku více zeleniny, celozrnných potravin, ořechů a bílkovin. Pro podporu imunity doporučujeme konzumaci potravin bohatých na zinek, jako jsou semínka dýně, hovězí maso nebo cizrna. Vitamín C v citrusových plodech, paprice či kiwi je také nezbytným pomocníkem v boji proti nachlazení a chřipkovým onemocněním. Nenechte se ale zmýlit – vitamín C je skvělý, ale nepřehánějte to s ním. Doporučená denní dávka je cca 65 až 90 mg denně pro dospělé, s maximálním denním příjmem 2000 mg.

POHYB

I když venku mrzne, to není důvod k tomu, abyste zůstali doma! Pohyb je klíčem k posílení imunity a zlepšení nálady. Ať už preferujete běhání, jízdu na kole, jógu nebo třeba plavání v krytém bazénu, najděte si činnost, kterou milujete, a držte se jí. Chladné počasí je také ideální pro procházky v přírodě – čerstvý vzduch vám dodá energii a zlepší krevní oběh.

OTUŽOVÁNÍ

Otužování je jedním z nejlepších způsobů, jak posílit svou imunitu v zimních měsících. Pravidelné střídání studené a teplé vody při sprchování nebo krátké koupele ve studené vodě mohou mít nespočet zdravotních výhod. Některé z nich zahrnují zvýšenou odolnost vůči virům a bakteriím, zlepšení cirkulace krve a zvýšený metabolismus. Mnoho lidí si myslí, že otužování je jen pro extrémní sportovce nebo pro ty, kteří hledají adrenalinový zážitek. Opak je však pravdou. Otužování je přístupné pro každého a může být upraveno podle individuálních potřeb a možností každého jednotlivce. Pokud jste nováčkem, začněte pomalu. Můžete nejprve střídat teplou a studenou vody během sprchování, postupně zvyšujte dobu expozice studené vody. Jakmile se cítíte pohodlněji, můžete přejít ke krátkým koupelím ve studené vodě, nebo dokonce zkusit zimní koupání v přírodních vodních plochách. Otužováním můžete posílit také vaše duševní zdraví, naučí vás vytrvalosti, odolnosti a schopnosti překonávat překážky.

DUŠEVNÍ HYGIENA

Naše duševní pohoda je úzce spojena s naší imunitou. Stres, úzkost a nedostatek spánku mohou oslabit naši obranyschopnost. Klíčem je vytvoření rituálů, které nás uklidní a pomohou regenerovat. Relaxace může být tak jednoduchá jako teplá koupel se solí a esenciálními oleji, poslech oblíbené hudby nebo třeba čtení knihy. Meditace a mindfulness, neboli vědomá přítomnost, jsou účinné nástroje pro boj se stresem. Nejenže pomáhají uklidnit mysl, ale také nám umožňují být více v přítomném okamžiku, což může znamenat hlubší spojení s našimi blízkými a s přírodou kolem nás.

Zelené smoothie

1 hrst čerstvého špenátu, 1 střední zralý banán, 1/2 avokáda, 1 lžíce chia semínek nebo lněných semínek, 1/2 zeleného jablka, nakrájeného na kousky, 200 ml kokosové vody, 1 lžička spiruliny nebo chlorelly, trocha citronové šťávy podle chuti, pár kousků zázvoru, med nebo javorový sirup pro sladkost podle chuti (volitelné)

Helena Pondělíčková
foto: archiv

Další články

sponzorováno