17. 07. 2023

/

13 min. čtení

/

Quartier 28

17. 07. 2023

Vasky se obuly do botasek

Psal se rok 2016, když tehdy osmnáctiletý Václav Staněk založil obuvnickou značku Vasky. V době, kdy jeho vrstevníci chodili na večírky, on se ponořil do plánování a tvrdé práce. S touhou dokázat, že kvalitní ševcovina má na trhu stále své místo. Jeho snaha se vyplatila. V roce 2018 otevřel první prodejnu v Praze a o tři roky později měla značka další čtyři po celé republice. Když se ve Vaskách dozvěděli o finančních problémech české ikony Botas, která 1. ledna vstoupila do likvidace, rozhodli se značku zachránit. Povedlo se. Vasky i botasky můžou zakoupit i zákazníci nové prodejny ve východočeské metropoli. „Myslíme si, že Hradec Králové pro nás může představovat skvělou příležitost,“ říká Václav Staněk, který v rozhovoru pro Quartier odpovídal společně s Tomášem Lebedou, Retail Managerem Vasek.
Proč jste se rozhodli zachránit značku Botas?

VS: Bylo tu více důvodů, ale hlavní spočíval v tom, že jsem si již před sedmi lety uvědomil, jak moc bych si přál, aby obuvnictví v Česku pokračovalo. Když jsem se dozvěděl, že Botas má končit, bylo mi to velmi líto. V první chvíli jsme se proto snažili nabídnout pomocnou ruku tím, že bychom prodávali jejich boty. Nakonec se to ale vyvinulo tak, že jsme značku Botas odkoupili. Jsem za to nesmírně vděčný a pevně věřím, že právě tohle je pokračování a navázání na naši vizi, aby boty byly dostupné co nejdéle, ideálně navždy.

K záchraně jste využili zajímavou reklamní kampaň – výprodej 8000 párů bot značky Vasky k získání prostředků na odkup ochranné známky Botas. Jak vás to napadlo?

VS: Byl to můj nápad a bylo to celkem jednoduché. Věděli jsme, že chceme Botas. Hledali jsme tedy cesty, jak toho dosáhnout. Realita byla taková, že peníze potřebné na odkup značky jsme neměli. Zvolili jsme tedy tento postup – sdělit lidem naše cíle, a pokud s tím budou souznít, mohou nás podpořit tím, že si koupí naše boty za zvýhodněnou cenu. Povedlo se nám to a zpětně jsem rád, že jsme tento postup zvolili a že zákazníci – lidé téměř z celé republiky – nám byli ochotni pomoct v tomto období, kdy jsme sháněli potřebné finance na odkup značky.

Potom, co se tato výprodejová akce podařila a finance byly pod střechou, přišlo na řadu vyjednávání s firmou Botas. Jak tento proces probíhal, byla to výzva?

VS: Vyjednávání nebylo vůbec jednoduché. Nicméně, když jsme přišli s návrhem odkoupit Botas, existovala již představa, že Botas bude k prodeji ochotný. Do poslední chvíle jsme si však nebyli jisti, zda svůj slib opravdu dodrží. Byl jsem velmi nervózní, a proto jsem vděčný, že se nám to podařilo a že jsme se s bývalými majiteli Botas dokázali dohodnout.

Výrobu Botas přesouváte do Zlína, kde mají Vasky své kořeny. Plánujete některá pracovní místa zachovat ve Skutči, rodném městě Botasu?

VS: Tato otázka je velmi častá. Naše vize a cíle jsou takové, že bychom si přáli ve Skutči zachovat alespoň malou výrobní linku. Zatím jsme ale nepodnikli potřebné kroky, takže v tuto chvíli nevím, jak se situace vyvine. Pro nás je nyní nejefektivnější zahájit výrobu ve Zlíně. Nemovitosti firmy Botas jsme nekupovali, takže nemáme místo, kde bychom mohli vyrábět. Uvidíme, jak se to vyvine, ale v tuto chvíli to není jasné.

Jaké potřebné kroky máte na mysli?

VS: Mám na mysli pronájem budovy – místa, kde bychom mohli vyrábět. Museli bychom také zakoupit několik strojů, převzít je, zahájit výrobu, nastavit systémy a určit, jaké komponenty tam budeme vyrábět, aby to bylo co nejefektivnější. Je to samozřejmě hodně kroků. Znamenalo by to zahájit od nuly novou výrobu. Finance na to máme, ale jde o to, že zahajujete stejné operace na jiném místě. Je to také otázka logistiky, aby celý proces dával smysl. Je to spousta otázek, které si klademe.

Představili jste novou kolekci Botas. V čem je jiná, v čem je lepší?

VS: Jde o model, u kterého jsem přesvědčen, že ho Botas měl vytvořit už před deseti lety. Je sportovnější, zároveň pohodlnější, máme stélku, díky které se cítíte jako na obláčku. Věřím, že toto je správný směr designu, kterým Botas mohl jít už dříve, ale v každém případě jsem rád, že jsme mu ho mohli dát.

Jaké jsou hlavní rozdíly mezi vaskami a botaskami?

VS: Existují samozřejmě rozdíly ve výrobních postupech. Většinu naší produkce tvoří flexiblová obuv, jejíž výroba je náročnější. Nicméně třeba tenisky, které mám na sobě, jsou vyrobeny lepením, což je metoda, kterou také používá Botas. Přesto jsou v našem procesu prvky, které ještě neovládáme, například skládání podešve, které je složité, následné opracování, atd. Řekl bych, že Vasky jsou oproti Botasu konzervativnější. Botas šel silně do barevnosti, u nás naleznete spíše jednobarevné modely. I to bude další věc, kterou budeme řešit v rámci další kolekce Botasu. Nechceme být již tak barevní, usilujeme o konzervativnější modely, které můžete nosit kdykoli, kamkoli a k čemukoli.

Jaká jsou vaše očekávání ohledně prodeje a ziskovosti značky Botas po jejím oživení?

VS: Věřím, že již v letošním roce budeme dosahovat pozitivních výsledků, nevidím důvody, proč by tomu tak nemělo být. Jsem přesvědčen, že se nám podaří najít Botasu zákazníky. Myslím, že je reálné, abychom v letošním roce prodali více než 10 000 párů botasek. Samozřejmě to bude výzva.

Jak vidíte spolupráci mezi značkami Vasky a Botas v budoucnu? Plánujete je udržet oddělené?

VS: Určitě využijeme prodejní kanály Vasek. Například nyní jsme v naší prodejně v Hradci Králové, kde bychom v budoucnosti chtěli mít sekci věnovanou botaskám. Botas bude rovněž k dispozici na našem webu. Nicméně chceme oboje co nejvíce oddělit, budeme tedy budovat dvě značky s dvěma odlišnými produktovými portfolii. Každá značka bude fungovat samostatně, ale budou se vzájemně podporovat.

Obuv je pro vás nepochybně velkou vášní. Kolik párů bot vlastně skrývá váš botník a které patří mezi vaše nejmilovanější kousky?

VS: Máte naprostou pravdu, osobně vlastním minimálně 50 párů bot a mé nejoblíbenější jsou Vasky Tedy White.
TL: Ve srovnání s Vaškem jsem zjevně trochu pozadu. V mém botníku najdete 12 párů a nejraději obouvám Vasky Teny Caramel a Farm low Brown.

Vasky míří také do východočeské metropole, kde otevíráte novou prodejnu. Proč jste se rozhodli po dalších městech také pro otevření pobočky právě zde? Má to spojitost se značkou Botas, která se vyráběla ve Skutči, tady na východě Čech?

VS: I když to vypadá jako krásná spojitost, tak dokud jste se nezeptala, nenapadlo nás to (smích). Rozhodli jsme se otevřít prodejnu v Hradci Králové hlavně kvůli množství našich zákazníků v tomto regionu a také proto, že je to město dále od Prahy, kde jsme dosud neměli žádnou pobočku. Myslíme si, že Hradec Králové pro nás může představovat skvělou příležitost.
TL: Představa otevření prodejny v Hradci Králové se zrodila v prosinci minulého roku, v době, kdy jsme ještě nevedli rozhovory o odkoupení značky Botas. Chtěli jsme rozšířit naši prodejní síť, která se do té doby skládala z pěti prodejen, z nichž čtyři byly na Moravě a jedna v Praze. Hradec Králové se nám jevil jako ideální lokalita.

Vzniknou tak v Hradci nové pracovní příležitosti?

TL: Ano, prodejna bude otevřena sedm dní v týdnu, dvanáct hodin denně. Jsem rád, že v rodině Vasky tak můžeme přivítat dalších pět nových členů.

Jak chcete oslovit nové zákazníky z východočeského regionu?

TL: K propagaci nové prodejny využijeme náš PR tým, chystáme také radiovou kampaň. Věřím, že značka Vasky je silná jak v online, tak v offline světě a že se nám podaří oslovit nové zákazníky.

Máte v plánu speciální akce pro návštěvníky nové prodejny?

TL: Jednou z hlavních hodnot značky Vasky je udržitelnost. Proto se snažíme dávat druhou šanci našim botám, které jsou buď druhé jakosti, nebo jsou to poslední výprodejové kusy za zvýhodněné ceny. V rámci tohoto konceptu budou tyto kousky k dispozici i v naší hradecké prodejně.

Liší se nějak nová pobočka v Hradci Králové od ostatních?

TL: Ano, liší se hlavně v přístupu k zákaznickému servisu. Na všech našich prodejnách máme boty s krabicemi k dispozici, takže zákazník se může obsloužit sám. Ale v Hradci Králové bychom rádi vyzkoušeli model, kdy bude zákazník plně obsluhován naším prodejním týmem. To vidím jako největší změnu a uvidíme, jaký feedback nám dají naši zákazníci.
VS: Co se týče designu prodejny, snažíme se vždy o jednotný koncept. Chceme zachovat minimalismus a komfort, což si myslím, že se nám i zde povedlo. Používáme prvky, které máme rádi a které se opakují na našich prodejnách, jako je dřevěná podlaha, cihlové stěny nebo kožené prvky.

Co odlišuje značky Vasky a teď už i Botas od ostatních hráčů na trhu?

TL: Konkurence v oblasti maloobchodu je dnes obrovská. My vidíme jako naši velkou výhodu hodnotu lidského doteku – na výrobě každého páru našich bot se podílí dvanáct ševců a šiček. Dále vidíme výhodu v kvalitě produktu, který dokážeme nabídnout našim zákazníkům. Díky těmto faktorům věříme, že i přes velkou konkurenci na trhu budeme nadále růst.
VS: Je těžké určit, kdo je naše konkurence, protože trh je plný velkých světových hráčů jako Baťa, Nike, CCC nebo Deichmann. Nemůžeme se s nimi srovnávat, protože jsou to obrovské korporace a jejich cenová politika je jiná. Mimo tyto konkurenty vlastně nevím, s kým bychom se měli srovnávat. Snažíme se zaměřit především na koncového zákazníka. Proto otevíráme nové prodejny a zlepšujeme naše online služby, abychom byli blíže zákazníkům. Naším cílem je držet se vlastní cesty, respektovat jasně dané hodnoty a nechat na zákaznících, zda si k nám cestu najdou, nebo ne.

A celkově, co říkáte na současný stav českého obuvnického průmyslu?

TL: Mrzí mě, že se poctivá ševcovina v České republice vytrácí. Víme, že máme schopné ševce, ale v dnešní době je to obtížné. Trh je zaplaven botami vyráběnými v Asii, které musí cestovat přes půl světa, než se dostanou k nám. Kvantita pak často přebíjí kvalitu, což je velká škoda, zejména pro konečného zákazníka.
VS: Když si člověk uvědomí, že před sto lety bylo jen ve Zlíně třicet tisíc ševců a v současné době jich je v celé v České republice možná jen dva a půl tisíce, je to žalostná představa. Nicméně věřím, že lidé se vrací zpátky k hodnotám, které tu byly dříve. Zejména je to právě zmiňovaná kvalita, o kterou se snažíme. Lidé se také více zajímají o to, kde dané produkty vznikly, kdo je dělal a z jakého materiálu. Věřím tedy, že ten trend, který je už dlouho klesající, jde zvrátit, a my se snažíme dělat maximum pro to, aby se nám to podařilo.

Autor: Helena Pondělíčková
Foto: archiv

Další články

sponzorováno