20. 04. 2023

/

9 min. čtení

/

Quartier 27

20. 04. 2023

Signa pumpy: Čerpáme ze stoleté tradice

Máte doma čerpadlo? A máte k němu účtenku? Tak si ji schválně pozorně prohlédněte. Velmi pravděpodobně se na ní totiž vyjímá adresa hradeckých Signa Pump. Bez přehánění dnes už legendární prodejce čerpací techniky a příslušenství ve městě navazuje na skoro sto let dlouhou tradici a v posledních letech píše novou, svěží kapitolu. Ta vyvrcholila letos na jaře, kdy se prodejna přestěhovala z Pražské do Dvorské ulice. „I když se řada věcí mění, pořád platí, že u nás najdete odborné poradenství a vždy si odneste čerpadlo, které potřebujete,“ říká zástupce další generace ve vedení Signa Pump Pepa Vích.
Po dlouhých 15 letech opustily Signa Pumpy Pražskou ulici a přestěhovaly se do Dvorské. Co vás k takové změně vedlo?

Když nad tím tak přemýšlím, stěhujeme se zhruba po stejné době jako kdysi od Prioru do Kuklen. Ne tedy, že bychom za 15 let měli v plánu další přesun. (smích) Ty důvody byly v podstatě tři: jedním finance – zkrátka jsme šli na místo s nižším nájmem. Druhým je fakt, že původní areál byl z větší části ubytovna, což s sebou přinášelo různé komplikace od parkování přes zamykání prostor až po problémy s odpadky. My jsme přitom chtěli úroveň prodejny pozvednout a dopřát zákazníkům příjemné prostředí. I když jdou v uvozovkách jen do železářství. Třetím důvodem pak byla určitá změna naší strategie. Chceme se víc zaměřit na služby servisu a naše e-shopy, čemuž je nová prodejna víc přizpůsobena. Vznikl například samostatný prostor pro balírnu.

Co tedy nová prodejna nabízí?

Z pohledu zákazníka se toho příliš nemění. I když paradoxně jsme nyní blíž centru. Prodejna je menší, ale v moderním designu. Vybudovali jsme také nezávislý servis, takže zákazník už nemusí pobíhat prodejnou mezi čerpadly a shánět technika. Samozřejmostí je pohodlné parkování. Chápeme, že doba, kdy lidé přijeli na kole a hodili si vodárnu na nosič, je nenávratně pryč. (smích)

Signa Pumpy v Hradci Králové existují víc než třicet let, navazují však na skoro stoletou tradici prodeje čerpací techniky ve městě. Jak se vám vstupovalo do firmy s takovým odkazem?

Měl jsem z toho pochopitelně respekt a bál se, abych ji během pár měsíců nepoložil. Často se stává, že generační výměna firmu velmi zatíží. Konkrétně v našem oboru jsem to zažil už několikrát. Naštěstí u nás to proběhlo hladce – věřím, že 20 let, které jsem strávil jako zaměstnanec na různých pozicích, mi hodně dalo a v konečném důsledku i pomohlo. Měl jsem velkou výhodu, že oba předchozí spolumajitelé – můj otec i jeho společník – už jsou v důchodu a byli rádi, že jsem převzal pomyslné otěže. Odkaz je to každopádně krásný, čerpadla se v Hradci prodávají přibližně od roku 1930 a já jsem pyšný, že na to můžu navázat. Na první pohled se to nezdá, ale každý nákup čerpadla je vysoce individuální záležitost a běžný zákazník si ho neumí vybrat. Spousta lidí pro něj vyrazí do hobbymarketu a pak jsou zklamaní, že nefunguje, jak si představovali a jak potřebují. To u nás nehrozí, protože dokážeme odborně poradit. Máme zkušenosti, potřebné znalosti a práce nás baví.

Součástí Signa Pump jste od roku 2019. Jak zpětně vzpomínáte na své začátky a výzvy s tím spojené?

Bylo to kruté, šel jsem do neznáma. Na jednu stranu jsem se rád zašíval v kanceláři, protože kromě prodeje jsem převzal také marketing, ale pochopitelně jsem musel i do provozu mezi zákazníky. Zácvik na prodejně probíhal tak, že jsem chodil za služebně starším kolegou a poslouchal, poslouchal a… poslouchal. Něco si dopředu načíst bohužel moc nefunguje, protože nejdůležitější při prodeji je ze zákazníka dostat informace. Spoustu lidí ani nenapadne, na co by se měli ptát, co zvážit a na co si dát pozor – a od toho jsme tu my. V našem oboru zdaleka neplatí, že silnější čerpadlo rovná se lepší čerpadlo. Další výzvou bylo seznámení se s dodavateli a budování nových vztahů. Dodneška vlastně sedím na více židlích zároveň, s tím jsem však počítal. Budu se opakovat, ale velkou výhodou je podpora bývalých majitelů, jejich otevřenost a pochopení, že některé věci je třeba změnit. Neříkám, že mě někdy nenechají se výchovně spálit, ale to k tomu patří.

Sortiment čerpadel zrovna nezapadá do oné „atraktivní škatulky“ snadno prezentovatelných produktů a služeb. Jak k tomu jako šéf marketingu přistupujete?

Je pravda, že neprodáváme potěšení a nevíte o nás do doby, dokud vám teče voda z kohoutku. Po marketingové stránce je to u nás opravdu složité. Založili jsme proto ještě jednu značku, která funguje výhradně v online prostoru a kde nabízíme širší nabídku než na prodejně v Hradci, s čímž se pojí i lepší cena. Hodně také využíváme různých reklamních kanálů – chceme být vidět a snažíme se budovat asociaci, že čerpadlo rovná se Signa Pumpy. To se nám myslím daří, protože poslední reklama na čerpadlo, kterou jste mohla vidět v televizi, byla ta naše. Bohužel tedy běžela v době, kdy zrovna čtrnáct dní pršelo. (smích) Tvoříme také různá edukativní videa na sociální sítě. Naše poselství je jasné: jsme tady, rozumíme tomu, a když budete něco potřebovat, můžete se na nás s důvěrou obrátit. Pořád si totiž myslím, že nejlepší reklamou je spokojený zákazník.

Zboží, které nabízíte, zároveň nepatří mezi rychloobrátkové. Přece si jen člověk čerpadlo nepořizuje každý rok.

Je to tak, náš typický zákazník je muž ve věku od padesáti let a výš, a tak je na místě zaměřit se i na mladší generaci, ideálně třicátníky, kteří si staví vlastní dům. Typicky si takový člověk potřebuje koupit čerpadlo nebo vodárnu a k tomu možná ještě hadici. Pak ho ale pět, deset let neuvidíme – dokud se mu něco nerozbije. Tak to prostě je, zákazníci nám často vypráví, že poslední čerpadlo si koupili u nás v době, kdy jsme ještě sídlili v Chelčického ulici. Naší strategií je tedy dlouhodobě budovat povědomí o firmě a v momentě, kdy zákazník potřebuje, být pro něj první volbou. Těší mě, že čím dál častěji k nám míří nakupovat také ženy.

Přestěhování hradecké prodejny je novou kapitolou v historii firmy. Ale určitě ne poslední. Co chystáte dál?

Chceme se zaměřit na servis, protože cítíme, že poptávka po službách bude růst. Pryč je „doba kutilská“, kdy si lidé dokázali většinu věcí vyrobit, zprovoznit nebo opravit sami. Proto bychom do budoucna rádi posílili servisní tým natolik, abychom dokázali poskytovat ještě flexibilnější a komplexnější služby v oblasti servisu na zavolání. Další výzvou je práce na naší druhé značce – e-shopu, který se v současnosti pyšní největší nabídkou čerpadel v České republice. Máme ambici jej rozšířit i do okolních zemí. Také se chceme vrátit k velkoobchodu. Určitě ne z pohledu kompletního sortimentu, ale co se týče čerpadel máme opravdu nejbohatší nabídku. Chceme dát jednotlivcům i velkým firmám vědět, že jsme tady a že u nás seženou všechno, co potřebují. Tak, jak to fungovalo dřív. V tomto ohledu nás tedy čeká takový návrat ke kořenům. Třešničkou na dortu by pak byla prodejna ve vlastní budově. Ale to je zatím opravdu v rovině přání a snů.

Autor: Michaela Mikysková
Foto: Ondřej Šlambora, archiv Jaroslava Hrůzy

Další články

sponzorováno